Talent @ Schouwburg

Talent
In de Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg gaat het over onderwerpen met als titel TALENT en WAAR IS MIJN PUBLIEK.

NFF-feest @ Tivoli

NFF_feest
Zodra de Jody Foster Experience (4 saxofoons!) begint te spelen stroomt het publiek richting het podium. Het is meteen gezellig! De band speelt van alles door elkaar; van Amy Winehouse en Anouk tot en met The Blues Brothers (geloof ik). Hoogtepunt van de avond: Jeroen van Koningsbrugge die het nummer Hard to handle zingt. Die gast kan alles, lijkt wel. Echt heel goed!

Fietsen

fietsen

Opera Floradorp

opera_floradorp
OPERA IN DE RIMBOE was al op tv geweest. Tijdens het NFF wordt de documentaire in LHC 4 voor het eerst op het witte doek vertoond. Mario, Frans, Anne en Rinus zijn er ook. Ze zijn de hoofdrolspelers in de film die gaat over de volkswijk Floradorp (Amsterdam Noord) wiens bewoners meedoen aan een volksopera. Omdat ik het geluid deed voor de film ken ik ze een beetje en dat maakt het samen kijken extra grappig.

Talkshow @ NFF

nieuwe_wildernis
Crew van DE NIEUWE WILDERNIS. De voice-over van de film werd gedaan door Harry Piekema.

Talkshow @ NFF

NFF_dag_1
Paula van der Oest en Willemien van Aalst in de eerste NFF-talkshow van 2013. Door de rumoerige festivaltent is het gesprek slechts met veel moeite te volgen.

DDG @ Theater Kikker

DDG_Kikker
Deze middag gaat over decoupage.

Decoupage is het verknippen of opdelen van een scène in kleine stukjes of shots. Dit wordt uitgedacht in de draaiboekfase. De wijze van decouperen is nooit willekeurig, maar afhankelijk van de sfeer of de spanning die men wil oproepen. (bron: wikipedia)

Peter Delpeut (midden) vertelt over de rolverdeling tussen regisseur en cameraman. Een cameraman moet tijdens het draaien (tijdens het filmen) kunnen denken zoals de regisseur denkt om de shots te kunnen maken die de regisseur graag wil hebben. Dat moet je van tevoren goed doorspreken, want tijdens de momenten zelf (bij documentaire) is er geen tijd voor ruggespraak, zo vertelt Delpeut.
Ik heb het idee dat die rolverdeling lang niet meer zo sterk geldt als vroeger. Kijk naar een van de beste documentaires van 2013: De regels van Matthijs. Daar golden hele andere... uh... regels. De maker, Marc Schmidt, filmde deze docu voor het grootste deel alleen. En het is zeker niet het enige voorbeeld van een docu waarbij de rolverdeling tussen camera en regie niet traditioneel is.

De ”oude garde” heeft veel verstand van film en beeld, maar op sommige momenten lijken ze een beetje de modernisering van het maken van film te hebben gemist of zo. Wat dat nou precies is...

Borgman @ LHC

borgman
Foto rechts boven hangt ondersteboven. Dat weet je alleen als je de film hebt gezien...

Koffie @ Coffee Company

koffie

www.bedtijdserie.nl

bedtijd

Volle maan

volle_maan

Biologische Kipfilet

smile

Hoe luidt het land

eye
Stella van Voorst van Beest (rechts) vertelt na afloop van de vertoning van haar film HOE LUIDT HET LAND over haar documentaire, over geluid en een beetje over hoe je je film distribueert.

Bosch en Duin

bosch_en_duin'

Eerste trein

eerste_trein
Laatste trein gemist vanuit Den Bosch. Eerste trein genomen zodat Sander en Menah - die gebroken uit Ekko komen rollen na een nacht Wildgroei - nog even in mijn bed kunnen slapen.

NS Internationaal

P1050451
Het was voorjaar 1998. Tijdens de pauze zaten we in het keukentje en ik zei: Weet je dat je hele mooie ogen hebt? : )